Επεξεργασία ασκήσεων από το ίντερνετ
Πολλοί εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων κατεβάζουν έτοιμα βοηθήματα μαθημάτων, ασκήσεις, δραστηριότητες που βρίσκουν στο ίντερνετ, δημιουργημένα από άλλους εκπαιδευτικούς. Όπως ξέρουμε στα αρχεία pdf δεν υπάρχει η δυνατότητα επεξεργασίας τους παρά μόνο προβολής τους, με βασικό πλεονέκτημά τους ότι αυτό μπορεί να γίνει σε οποιοδήποτε μέσο. Επιπρόσθετα πολλοί από αυτούς τους δημιουργούς κλειδώνουν αυτά τα αρχεία, αφαιρώντας και τις δυνατότητας αντιγραφής συγκεκριμένων τμημάτων ή ακόμα και εκτύπωσης. Γι’ αυτό τα αυτά τα αρχεία pdf μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο αυτούσια χωρίς καμιά δυνατότητα παρέμβασης από όποιον τα κατεβάσει. Έτσι δεν μπορούν να αφαιρεθούν το όνομα, το σχολείο, τα σχέδια του δημιουργού τους. Επί πλέον δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο ορισμένες από τις ασκήσεις τους, με τη μέθοδο της αντιγραφής και επικόλλησής τους σε νέο αρχείο.
Είναι γεγονός ότι πολλές φορές οι εκπαιδευτικοί, με όλες τις εργασιακές αλλά και προσωπικές υποχρεώσεις που πολλαπλασιάζονται συνεχώς, δεν διαθέτουν χρόνο για την καθημερινή κατασκευή ασκήσεων για το επίπεδο των μαθητών τους και το κατέβασμα έτοιμων φωτοτυπιών είναι μια εύκολη λύση. Από την άλλη το να δίνονται τέτοιες φωτοτυπίες, με ονόματα άλλων εκπαιδευτικών, τα οποία φαίνονται από μαθητές και γονείς, δεν είναι και τόσο κολακευτικό, γι’ αυτούς που τις δίνουν. Τι μπορεί να κάνει λοιπόν κάποιος που θέλει να χρησιμοποιεί αυτόν τον τρόπο, αποφεύγοντας παράλληλα τα μειονεκτήματά του;
Ας απαντήσουμε μ’ ένα παράδειγμα:
Έχουμε κατεβάσει το αρχείο pdf «Επαναληπτικές_Ασκήσεις_2ης_Ενότητας», στο οποίο κάτω χαμηλά υπάρχει το όνομα της δασκάλας που το κατασκεύασε.
Η προφανής λύση θα ήταν να το βγάλουμε μια φωτοτυπία, να κόψουμε με το ψαλίδι το κάτω μέρος του με το όνομα και μετά να το ξαναφωτοτυπήσουμε. Δε μπορούμε όμως να αφαιρέσουμε ασκήσεις ή να αλλάξουμε λίγο κάποιες υπάρχουσες. Για να το πετύχουμε αυτό, ανοίγουμε το αρχείο μέσα από το Word (ναι το Word μπορεί να ανοίξει και αρχεία pdf κα μάλιστα σε επεξεργάσιμη μορφή σαν αρχεία κειμένου). Αφού εμφανιστεί το παρακάτω μήνυμα
το αρχείο θα ανοίξει, ίσως με κάποιες μικρές αλλαγές στην εμφάνιση. Τώρα μπορούμε να αφαιρέσουμε το όνομα και να κάνουμε όποια άλλη αλλαγή νομίζουμε (για παράδειγμα να βάλουμε το δικό μας όνομα 😉). Το ίδιο μπορεί να γίνει και με online εργαλεία (η μετατροπή δηλαδή από pdf σε doc), όπως το pdf2doc.
Κι ένα παράδειγμα στην περίπτωση που το pdf είναι κλειδωμένο από το δημιουργό του:
Έχουμε κατεβάσει το αρχείο pdf «A3.I_Amerikaniki_kai_i_Galliki_Epanastasi», που είναι ένα σχεδιάγραμμα μαθήματος Ιστορίας της ΣΤ’ τάξης Δημοτικού. Εδώ, εκτός απ’ το ότι το όνομα του δημιουργού είναι σε υδατογράφημα πίσω από το κείμενο -οπότε δεν μπορούμε να το ψαλιδίσουμε- το αρχείο είναι και κλειδωμένο.
Γι’ αυτό το λόγο το Word δεν το ανοίγει, ούτε και με τα online εργαλεία μπορεί να μετατραπεί. Για να το ξεκλειδώσουμε, χρησιμοποιούμε 2 online εργαλεία το ilovepdf.com ή το pdf.io, στα οποία ανεβάζουμε το προστατευμένο αρχείο και αυτά αφαιρούν την προστασία δημιουργώντας ένα νέο ελεύθερο pdf, το οποίο μπορούμε να κατεβάσουμε και να το επεξεργαστούμε όπως πριν στο Word.
Όπως έχουμε αρκετές φορές πει στο techteacher.gr, η χαρά και η ικανοποίηση που παίρνουμε από τις δικές μας δημιουργίες, ταυτόχρονα με τη χαρά της ανακάλυψης και μάθησης νέων γνώσεων, δε συγκρίνονται με τη χρήση έτοιμων λύσεων κατασκευασμένων από άλλους, είτε ερασιτέχνες είτε και επαγγελματίες, σε όλους τους τομείς και όχι μόνο στις καθημερινές σχολικές φωτοτυπίες. Γι’ αυτό και έχουμε δημοσιεύσει πλήθος άρθρων για να βοηθήσουμε όσους ενδιαφέρονται για να δημιουργούν μόνοι τους.