Χρήση κινητών στην εκπαίδευση
Τις μέρες της καραντίνας και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όλοι συνειδητοποίησαν ότι το στερεότυπο μαθητές + κινητά = κοινωνικά δίκτυα + bullying, έχει ξεπεραστεί. Οι μαθητές φερόμενοι ώριμα και υπεύθυνα χρησιμοποίησαν τα κινητά τους (οι περισσότεροι για πρώτη φορά βέβαια), για την εκπαιδευτική διαδικασία, συμμετέχοντας σε online μαθήματα, αναζητώντας πληροφορίες, διαβάζοντας και λύνοντας ασκήσεις σε διάφορες εκπαιδευτικές πλατφόρμες.
Η εσφαλμένη εντύπωση ότι τα κινητά δε χρησιμοποιούνται από τους μαθητές για τίποτα άλλο παρά μόνο για εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης και για λήψεις «ενοχλητικών» ή και άσεμνων φωτογραφιών και βίντεο κυριαρχεί σε γονείς, εκπαιδευτικούς και όχι μόνο. Αρκετοί νέοι μέσα στην προσπάθεια να γνωρίσουν τον κόσμο και τα όριά τους, χρησιμοποιούν τα smartphones και γι’ αυτούς τους σκοπούς. Είδαμε όμως, ότι αν ενημερωθούν για τις πολλές δυνατότητες που έχουν οι σημερινές φορητές συσκευές, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν πολυεργαλεία για πάμπολλες εκπαιδευτικές ή και επιστημονικές χρήσεις, πολύ άνετα θα δεχθούν να τα εκμεταλλευτούν και μ’ αυτούς τους τρόπους, μια που ήδη τα θεωρούν σαν προέκταση του νου και του σώματός τους. ΄Τα κινητά στο σχολείο, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τους μαθητές για:
Φωτογράφηση του πίνακα
Αντί να αντιγράφουν στα τετράδια την παράδοση του μαθήματος και τις λύσεις των ασκήσεων από τον πίνακα, μπορούν να φωτογραφίζουν τον πίνακα για να ανατρέχουν κατά τη μελέτη τους. Αν και το φυσιολογικό για μας είναι να γράφουμε, γι’ αυτούς είναι πιο βολικό να το φωτογραφίζουν και εύκολα να βρίσκουν ότι χρειάζονται ανάμεσα σε εκατοντάδες αποθηκευμένες φωτογραφίες.
Μελέτη
Ήδη υπάρχει μεγάλη εξοικείωση, μια που είτε μέσω των εκπαιδευτικών πλατφορμών είτε μέσω αποστολής στα mails των μαθητών του μαθήματος και των εργασιών τους αλλά και της ύπαρξης των σχολικών βιβλίων online. Τα σχολικά βιβλία αλλά και πολλές ασκήσεις διατίθενται επίσης και σε μορφή pdf και μπορούν να διαβάζονται σε φορητές συσκευές.
Φωτογραφήσεις σε εργασίες, πρότζεκτς
Πολλές φορές οι μαθητές αναλαμβάνουν διάφορα πρότζεκτς κατά τη διάρκεια των οποίων διοργανώνονται επισκέψεις σε μουσεία, εργοστάσια, ιστορικούς και άλλους χώρους. Οι φωτογραφίες είναι χρήσιμες είτε για τα τελικά παραγόμενα των εργασιών είτε για τη σχολική εφημερίδα ή ιστοσελίδα είτε και για τα προσωπικά αρχεία όλων.
Εργασίες με μορφή βίντεο
Τα ίδια με τα παραπάνω ισχύουν και για τα βίντεο. Επί πλέον υπάρχει τελευταία η τάση, οι εργασίες και οι αναφορές και εκθέσεις να γίνονται όχι πια μόνο γραπτά αλλά και με τη μορφή βίντεο. Για να δημιουργηθεί ένα τέτοιο βίντεο για ένα θέμα, θα πρέπει ο μαθητής ή η ομάδα να έχει βρει στοιχεία, να τα έχει οργανώσει, να τα παρουσιάσει με σωστό και κατανοητό τρόπο, χρησιμοποιώντας εφαρμογές για κινητά ή υπολογιστές, κάτι που σημαίνει ότι θα έχει κατακτήσει τη γνώση που απαιτείται.
Αριθμομηχανή
Από την εμφάνιση των κινητών η εφαρμογή αριθμομηχανής ήταν διαθέσιμη για τις βασικές πράξεις, αλλά και για ανώτερου επιπέδου μαθηματικά (τριγωνομετρία, ρίζες, λογαρίθμους, κ.α.). Τα πρόσθετα πλήκτρα εμφανίζονται αν γυρίσουμε το κινητό οριζόντια.
Όργανο μετρήσεων
Τα ίδια με τα προηγούμενα ισχύουν και για το ρολόι και χρονόμετρο. Αρκετά έχουν και δυνατότητες που συναντώνται σε επαγγελματικά όπως αντίστροφη μέτρηση, χρόνους ξεχωριστών γύρων κ.α. Εκτός από τις προφανείς χρήσης σε γυμναστική και αθλήματα, μπορούν ακόμα να χρησιμοποιηθούν σε πειράματα φυσικής, μαθηματικά, παιχνίδια… Υπάρχουν εφαρμογές που μετράνε επιπλέον ένταση ήχων, καρδιακούς παλμούς, ταχύτητες, γωνίες και πολλά άλλα.
Πυξίδα
Εκτός από τα γνωστά σε όλους Google Maps και Earth, υπάρχουν πολλές εφαρμογές πυξίδας, γεωγραφικών συντεταγμένων και χαρτών, οι οποίες χρησιμεύουν κυρίως στο μάθημα της γεωγραφίας.
Καταγραφή δεδομένων
Οι μαθητές κρατούν σημειώσεις, καταγράφουν δεδομένα από πειράματα ή παρατηρήσεις που κάνουν, δημιουργούν λίστες για τις υποχρεώσεις τους ή για τα διαδοχικά βήματα εργασιών. Υπάρχουν ειδικές εφαρμογές για όλα αυτά, αν και με κάποια εφαρμογή Office για κινητά μπορούν να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες αυτού του είδους.
Φυσική Αγωγή
Όσο και αν φαίνεται παράξενο υπάρχουν εφαρμογές γυμναστικής όλων των ειδών, fitness όπως λέγονται στα αγγλικά, τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει ο γυμναστής, αλλά και οι μαθητές μόνοι τους την ώρα της Γυμναστικής. Μία πολύ χαρακτηριστική είναι το την οποία παρουσιάσαμε στο άρθρο μας Sworkit Kids – Γυμναστική στο Android.
Καλλιτεχνικά
Για τις ώρες των Καλλιτεχνικών υπάρχουν πολλές εφαρμογές ζωγραφικής ή χρωματίσματος διαφόρων εικόνων, μουσικής εκπαίδευσης ή και δημιουργίας
Αναζήτηση πληροφοριών
Κατά τη διάρκεια μιας εργασίας χρειάζονται συχνά πληροφορίες όπως ζωή και έργο συγγραφέων, ορθογραφία, σημασία, ετυμολογία ή μετάφραση κάποιας λέξης, χρονολογίες και άλλα ιστορικά στοιχεία, και πολλά άλλα που δεν υπάρχουν στα βιβλία. Αν υπάρχει και διαθέσιμο Wi-Fi στην τάξη η αναζήτηση πληροφοριών γίνεται πολύ εύκολα χωρίς να χρειάζεται η μεσολάβηση του εκπαιδευτικού. Το αντίστοιχο της παλιάς εγκυκλοπαίδειας και λεξικών.
Εκπαιδευτικά παιχνίδια και για την εμπέδωση του μαθήματος
Για την εμπέδωση της ύλης υπάρχουν πλατφόρμες (Kahoot, Edmodo, Quizlet, ClassDojo) όπου οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν online τεστ, τα οποία με τις αντίστοιχες εφαρμογές για κινητά που κυκλοφορούν μπορούν να κάνουν τη διαδικασία πολύ διασκεδαστική, μια που συμπεριλαμβάνουν ανταγωνισμούς, βαθμολογίες, ομαδικά παιχνίδια, μουσικές, κ.α.
Η χρήση των κινητών στα σχολεία δεν περιορίζεται από τους προαναφερόμενους τρόπους. Ο καθένας μπορεί να σκεφτεί κι άλλους ενδιαφέροντες, για να εμπλουτίσει την εκπαιδευτική διαδικασία, χρησιμοποιώντας τη σύγχρονη τεχνολογία.
Σ’ ένα τέτοιο θέμα δεν είναι δυνατόν να λείπει ο αντίλογος. Κι αυτός είναι ότι τα κινητά αποσυντονίζουν και αποσπούν την προσοχή των μαθητών. Υπάρχουν έρευνες, που δείχνουν μικρή αύξηση επιδόσεων μετά την απαγόρευση των κινητών στα σχολεία, ειδικά σε μαθητές με χαμηλότερη επίδοση. Πιστεύουμε ότι με την καθοδήγηση εκπαιδευτικών που θα αναδεικνύουν τις ενδιαφέρουσες αυτές χρήσεις, και θα προσδίδουν επιπρόσθετη αξία στις συσκευές τους, δε θα είναι δύσκολο να πειστούν οι μαθητές να αντιμετωπίσουν πιο σοβαρά και υπεύθυνα τη διαδικασία της μάθησης.