Αποκλεισμός διαφημίσεων (Ad Blocking)

Rating: 5.0/5. From 3 votes.
Please wait...

Οι online διαφημίσεις έχουν γίνει ένα σημαντικό μέρος της ενασχόλησής μας στο ίντερνετ. Στις περισσότερες σελίδες που επισκεπτόμαστε, ένας σωρός ενοχλητικές  διαφημίσεις μας εμφανίζονται και μας προτρέπουν να αγοράσουμε διάφορα, στηριζόμενες κυρίως σε αναζητήσεις ή σε επισκέψεις που είχαμε κάνει προηγουμένως. Αρκετές απ’ αυτές είναι κακοσχεδιασμένες ή κακοτοποθετημένες, επιβαρύνουν τις σελίδες, καθυστερώντας τη φόρτωσή τους, μας αποσπούν από το περιεχόμενο και γενικά επιδεινώνουν τη διαδικτυακή μας εμπειρία.




Αυτές οι εξατομικευμένες διαφημίσεις είναι αποτέλεσμα των cookies – των δεδομένων που αποστέλλονται από μια ιστοσελίδα  και που  αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής μας για να παρακολουθούν τι είδαμε. Τα cookies μπορεί να είναι πράγματι απαραίτητα εάν έχουμε αρχίσει τις αγορές μας και για κάποιο λόγο θέλουμε να διακόψουμε για να συνεχίσουμε αργότερα. Είναι όμως και αυτά που χρησιμοποιούνται από τους διαφημιστές για να δημιουργήσουν εξατομικευμένες διαφημίσεις κατά τη διάρκεια μελλοντικών περιηγήσεων στο ίντερνετ, ενώ εγείρονται βέβαια και πολλές ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής.

Για την αποφυγή των παραπάνω και την προστασία μας υπάρχουν αρκετές λύσεις που επιτρέπουν στους χρήστες  τον αποκλεισμό διαφημίσεων και τη βελτίωση της πλοήγησης στο ίντερνετ. Αυτές είναι κυρίως πρόσθετα (ad blockers, anti-tracking, anti-cookie) τα οποία εγκαθίστανται πάνω στα προγράμματα περιήγησης (browsers) που χρησιμοποιούμε προσφέροντας τον αποκλεισμό διαφημίσεων και την προστασία της ιδιωτικότητας. Τα πιο γνωστά και δημοφιλή απ’ αυτά είναι:

  1. AdBlock Plus (διατίθεται για Chrome, Firefox, Opera, IE)

adblock-plusΤο AdBlock Plus (ABP) είναι ένα από τα πιο διαδεδομένα ad blockers,  διαθέτει γρήγορη εγκατάσταση, προκαθορισμένες λίστες φίλτρων που επιτρέπουν στους χρήστες να μπλοκάρουν γρήγορα επικίνδυνα sites με διαφημίσεις, απενεργοποιεί τα cookies και διάφορα άλλα scripts. Οι δυνατότητές του είναι πάρα πολλές με τις αρχικές του ρυθμίσεις αλλά υπάρχουν και λεπτομερέστερες για να αξιοποιηθούν όταν χρειάζεται.

 

  1. AdBlock (διατίθεται για Chrome, Opera, Safari)

adblockΤο AdBlock (καμία σχέση με το  AdBlock Plus) είναι ένα άλλο ad blocker  Χρησιμοποιεί μια σειρά από λίστες φίλτρων για να μπλοκάρει αυτόματα  διαφημίσεις που προέρχονται από γνωστούς servers και παρόχους διαφήμισης ενώ οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν και τις δικές τους. Επίσης μπορεί να μπλοκάρει τις διαφημίσεις στο YouTube.

 

  1. Ghostery (διατίθεται για Chrome, Firefox, Opera, Safari)

ghosteryΤο Ghostery δίνει πληροφορίες σχετικά με τα cookies, scripts, και trackers που εγκαθιστούν  τα διάφορα sites στο πρόγραμμα πλοήγησης μας για να παρακολουθούν την online συμπεριφορά μας . Η ικανότητά του για ανίχνευση και μπλοκάρισμα όλων αυτών είναι πολύ μεγάλη και μπορούμε να επιλέξουμε τι να επιτρέπεται και τι όχι.

Υπάρχουν προγράμματα περιήγησης (browsers) τα οποία έχουν ενσωματωμένα ad blockers για τον αποκλεισμό διαφημίσεων κι έτσι δεν χρειάζεται να εγκατασταθούν τα παραπάνω πρόσθετα. Αυτά είναι το Opera που έχει δικά του ενσωματωμένα ad blocker και VPN και το Maxthon που έχει ενσωματωμένο το AdBlock Plus (ABP).

Παρακάτω φαίνεται μια σελίδα του alfavita.gr με ενεργοποιημένο και απενεργοποιημένο το ad blocker. Βλέπουμε ότι έχουν αποκλειστεί αρκετές διαφημίσεις με αποτέλεσμα να φαίνεται και να φορτώνει καλύτερα.

With_without_adblock

Πολλοί υποστηρίζουν ότι το μοντέλο ελεύθερου περιεχομένου του ίντερνετ, που έχουμε συνηθίσει, επιδοτείται κυρίως με αυτές ακριβώς τις διαφημίσεις, τις οποίες τα παραπάνω προγράμματα προσπαθούν να αποκλείσουν.  Και ότι ο αποκλεισμός διαφημίσεων μειώνει  τα έσοδά τους, με αποτέλεσμα να κλείνουν ή να ψάχνουν για άλλες, ίσως ύποπτες  πηγές χρηματοδότησης. Και τέλος, το κλικ στη διαφήμιση, είναι η μόνη ανταμοιβή που μπορούμε να δώσουμε σαν επιβράβευση για τον κόπο του συντάκτη ενός άρθρου, που μας ενημέρωσε και μας πρόσφερε χρήσιμες γνλωσεις.

Πέρυσι, σύμφωνα με το PageFair, περίπου το 11% όλων των χρηστών του Διαδικτύου παγκοσμίως (που ισοδυναμεί με περίπου 600 εκατομμύρια συσκευές smartphones, τάμπλετς, υπολογιστές), χρησιμοποίησαν λογισμικό αποκλεισμού διαφημίσεων για να μπλοκάρουν την ψηφιακή διαφήμιση. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει ετήσια αύξηση 30% σε ετήσια βάση.

Κάποια sites προσπαθούν να το αντιμετωπίσουν, χρησιμοποιώντας τρόπους διαφήμισης μη ανιχνεύσιμους από τα ad blocker ή ενσωματώνοντάς τις στο περιεχόμενο, βάζοντας άρθρα για συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες  (γκρίζα διαφήμιση), με απαγόρευση πρόσβασης σε τμήματα τους αν δεν απενεργοποιηθεί το ad blocker, κ.α. Τελικά το καλύτερο είναι να είμαστε όσο πιο ενημερωμένοι γίνεται για όλα αυτά κι έτσι να αποφασίζουμε μόνοι μας ποιο είναι το καλύτερο για μας.

Rating: 5.0/5. From 3 votes.
Please wait...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.