Ανάρτηση εργασιών τάξης στο ίντερνετ
Συνήθως οι εκπαιδευτικοί σχολικών τάξεων αλλά και φροντιστηριακών ή σεμιναριακών τμημάτων, βάζουν κάποιες ασκήσεις ή αναθέτουν εργασίες στο σπίτι για την καλύτερη εμπέδωση ή και προετοιμασία για τα επόμενα μαθήματα (στα πλαίσια της αντίστροφης τάξης). Αυτά οι μαθητές τα σημειώνουν στα τετράδια ή μπλοκάκια τους για να ανατρέξουν αργότερα αν έχουν ξεχάσει κάτι. Στη σημερινή εποχή της μόνιμης online παρουσίας όλων, υπάρχουν πολλοί καλύτεροι και ευκολότεροι τρόποι για εκπαιδευτικούς και μαθητές για την ανάρτηση εργασιών στο ίντερνετ.
Α. Μέσω της πλατφόρμας e-me
Η e-me είναι μια Εκπαιδευτική Πλατφόρμα που διατίθεται από το Υπουργείο Παιδείας, για τη μάθηση, τη συνεργασία, την επικοινωνία και τη δικτύωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας σε ένα ασφαλές ψηφιακό περιβάλλον. Εδώ μπορούν να ανατεθούν εργασίες με 2 τρόπους:
- Μέσω του «τοίχου» της κυψέλης, τον οποίο αξιοποιεί ο εκπαιδευτικός σαν έναν διαδραστικό πίνακα για να οργανώσει, να συντονίσει το μάθημά του, να αναρτήσει διαδραστικό μαθησιακό περιεχόμενο, να αναθέσει εργασίες. Οι μαθητές/τριες μπορούν από την πλευρά τους να κάνουν αναρτήσεις με σχόλια, απορίες και ερωτήματα σε σχέση με τις εργασίες ή την παράδοση του μαθήματος, να βοηθήσουν στην επίλυση αποριών που έχουν οι συμμαθητές τους, και να συνεργαστούν γενικότερα.
- Μέσω της ενότητας e-me assignments, η οποία είναιέναξεχωριστόπεριβάλλον ανάθεσης και παρακολούθησης εργασιών, υποβολής απαντήσεων και ανατροφοδοτήσεων.
Η e-me διατίθεται σε δύο εκδοχές:
- την επίσημη e-me, στην οποία μπορούν να συμμετέχουν μόνο πιστοποιημένοι χρήστες (μαθητές και εκπαιδευτικοί μέσω λογαριασμών Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου) και
- την e-me για όλους η οποία είναι ελεύθερη και ανοιχτή σε όλους, ερευνητές, επιμορφωτές, φοιτητές, προσωπικό φορέων και άλλους ενδιαφερόμενους και όπου η είσοδος γίνεται με απλή εγγραφή.
Β. Μέσω της πλατφόρμας η-τάξη
Στην η-τάξη (eclass) τα μαθήματα και οι αναθέσεις της ημέρας, μπορούν να αναρτηθούν με δύο τρόπους, από τη λίστα επιλογών στα αριστερά της οθόνης:
- μέσω του Ημερολογίου, όπου μπορούν να προστεθούν σαν νέο Γεγονός για την κάθε ημέρα.
- μέσω των Ανακοινώσεων, όπου μπορούν να προστεθούν σαν νέα Ανακοίνωση, για όποτε κρίνεται απαραίτητο.
Αυτά είναι διαθέσιμα μετά τη Δημιουργία ενός Μαθήματος και μπορούν να περιλαμβάνουν εκτός από κείμενα και εικόνες, ασκήσεις, links για άλλες περιοχές της πλατφόρμας ή άλλα σάιτς, κ.α.
Και εδώ για να λειτουργήσει σωστά η συνεργασία μέσω ομάδων, σχολίων, μηνυμάτων, θα πρέπει, εκτός από τους εκπαιδευτικούς, να είναι και όλοι οι μαθητές εγγεγραμμένοι στην πλατφόρμα, κάτι που δεν έχουν δικαίωμα άτομα που δεν είναι μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή πολλοί από αυτούς που έχουν χάσει ή ξεχάσει τους κωδικούς του σχολικού δικτύου. Όλοι όμως, αν ο εκπαιδευτικός ρυθμίσει το μάθημα να είναι ανοικτό, θα μπορούν ακόμα να βλέπουν τα μαθήματα, τις αναθέσεις, τις εργασίες, κ.α. αλλά όχι να συμμετέχουν.
Γ. Μέσω ψηφιακών πινάκων στο ίντερνετ
Οι ψηφιακοί πίνακες στο ίντερνετ προσφέρουν πολλές λειτουργίες και δυνατότητες, χρήσιμες και στην εκπαίδευση και στις επιχειρήσεις, με βασική την προβολή του περιεχομένου τους σε όλους, αλλά και την επεξεργασία του αν χρειαστεί. Έτσι ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός, μπορεί να αναρτά καθημερινά τις αναθέσεις και τις υποχρεώσεις των τάξεων. Ένας από τους πιο απλούς ψηφιακούς πίνακες είναι ο Jamboard της Google, ο οποίος είναι εντελώς δωρεάν (αρκεί ο χρήστης του να είναι εγγεγραμμένος στην Google), μπορεί να γίνει κοινόχρηστος και παρέχει και δυνατότητες, εκτός από προβολή του περιεχομένου του στους μαθητές, σχολίων και επεξεργασίας του (χωρίς να απαιτείται η εγγραφή τους).
Η ανάρτηση των εργασιών της τάξης στο ίντερνετ, μπορεί να γίνει και με άλλους τρόπους, για παράδειγμα μέσω εφαρμογών ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης και διασύνδεσης μαθητών – εκπαιδευτικών. Κάποιες παρουσιάσαμε στο άρθρο μας Εκπαιδευτικές πλατφόρμες στο ίντερνετ. Πάντως είναι μια αναβάθμιση της παραδοσιακής τάξης, χρήσιμη και για τους παρόντες μαθητές κι ακόμη περισσότερο για όσους έλειπαν.