Ψηφιακή κληρονομιά – Διαχείριση δεδομένων μετά θάνατο
Γνωρίζουμε όλοι το βέβαιο και αναπόφευκτο γεγονός του θανάτου. Οι περισσότεροι το απωθούν και δεν προετοιμάζονται γι’ αυτό, εκτός κι αν φτάσουν σε προχωρημένη ηλικία, αφήνοντας πολλές εκκρεμότητες, όταν συμβεί αναπάντεχα. Εκτός αυτού υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις στη ζωή (αιφνίδιοι σοβαροί τραυματισμοί, μακρόχρονη νοσηλεία, κ.α.), κατά τις οποίες δεν είμαστε σε θέση να διαχειριστούμε εκτός από τα περιουσιακά μας και την καθημερινότητα μας.
Παλαιότερα όταν όλα ήταν απλούστερα, αναλάμβανε κάποιος συγγενής να διεκπεραιώσει τις τρέχουσες υποχρεώσεις (πληρωμές λογαριασμών, αιτήσεις προς οργανισμούς και δημόσιο). Σήμερα και έχοντας πολλοί δημιουργήσει online παρουσία σε πολλά επίπεδα, (κοινωνικό, οικονομικό, δημόσιο), θα πρέπει όπως κάνουμε για τα υλικά υπάρχοντά μας, να προβλέψουμε και να προετοιμάσουμε, το τι θα κάνουμε σε περίπτωση θανάτου ή μακρόχρονης αδυναμίας ενασχόλησης και με τα άυλα ψηφιακά μας.
Κατ’ αρχήν η ψηφιακή παρουσία μας εξασφαλίζεται με τη χρήση κωδικών, τους οποίους μπορούμε να έχουμε αφήσει εκ των προτέρων σε πρόσωπα εμπιστοσύνης. Για περισσότερη ασφάλεια τα δίνουμε σε 2 άτομα (π.χ. σε ένα το user name και στον άλλον το password ή ένα κλειδωμένο αρχείο με όλους τους κωδικούς στον έναν και στον άλλον το password για το ξεκλείδωμά του). Οι online πλατφόρμες διαθέτουν πληροφορίες για την τελευταία είσοδο ή κίνηση που έγινε στους λογαριασμούς κι έτσι όλοι μπορούν να ελέγξουν και να ελεγχθούν.
Αν και όταν επανέλθουμε στην ενεργή δραστηριότητα, θα ελέγξουμε τις κινήσεις τους και θα κάνουμε όποιες διορθώσεις νομίζουμε.
Ας δούμε λοιπόν σε τι και πώς θα γίνει διαχείριση για να προετοιμάσουμε και τους αντικαταστάτες μας:
- Λογαριασμοί ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email)
Σ’ αυτούς θα συνεχίσουν να έρχονται μηνύματα που αφορούν την εργασία ή τις υποχρεώσεις μας. Αν είναι λίγα, αν μπορούμε θα ενεργήσουμε ή θα απαντήσουμε κατάλληλα. Αν είναι περισσότερα και δεν υπάρχει χρόνος ή διάθεση, θα γίνει χρήση της δυνατότητας αποστολής αυτοματοποιημένου μηνύματος με προκαθορισμένο περιεχόμενο, προς κάθε εισερχόμενο email.
- Λογαριασμοί κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, Instagram, κ.α.)
Μπορεί να γραφτεί ένα ενημερωτικό μήνυμα για την υπάρχουσα κατάσταση, τις προοπτικές και ίσως και κάποια αιτήματα. Σημειωτέο ότι το Facebook παρέχει τη δυνατότητα μετατροπής λογαριασμού σε in memory, για τέτοιες περιπτώσεις.
- Λογαριασμοί online αποθήκευσης αρχείων ή φωτογραφιών (Dropbox, Flickr, κ.α.)
Σ’ αυτούς μπορεί να βρίσκονται αποθηκευμένα ευαίσθητα δεδομένα όπως φωτογραφίες ή έργα πνευματικής ιδιοκτησίας, αλλά και επαγγελματικά αρχεία. Αυτά πρέπει να εξασφαλιστεί ότι δεν θα διαρρεύσουν και ότι θα δοθούν όσα και όπως πρέπει σε συνεργάτες ή πελάτες.
- Τραπεζικοί λογαριασμοί
Από εδώ μπορούν να πληρώνονται οι τρέχουσες υποχρεώσεις (λογαριασμοί, δόσεις, φόροι), όπως επίσης να γίνονται μεταφορές χρημάτων σε άλλους λογαριασμούς, εν γνώσει βεβαίως και των άλλων ενδιαφερομένων, συγγενών ή κληρονόμων (για την αποφυγή νομικών ή άλλων θεμάτων).
Υπενθυμίζεται ότι για μεταφορές ποσών απαιτείται και η πρόσβαση στο κινητό του χρήστη ή στη συσκευή i-code, ανάλογα με την τράπεζα. Επίσης, οι τράπεζες κάθε έτος, ζητούν στοιχεία ταυτοπροσωπίας των πελατών τους (με φυσική παρουσία) και λογαριασμοί που δεν κινούνται για κάποιο διάστημα απενεργοποιούνται. Άρα όλες οι απαραίτητες κινήσεις πρέπει να γίνουν μέσα σε αυτό το διάστημα.
- Διαχείριση blogs ή sites
Θα πρέπει είτε να σταματήσει η λειτουργία τους (προσωρινά ή μόνιμα) είτε να συνεχιστεί αν υπάρχουν συμφωνίες, διαφημίσεις, έσοδα. Αν δεν υπάρχουν οι απαραίτητες γνώσεις, θα πρέπει να αναζητηθούν άνθρωποι του χώρου, για να συζητηθούν οι λεπτομέρειες.
Ευχή όλων μας είναι να μη συμβαίνουν τέτοια απρόοπτα σε κανέναν. Δυστυχώς στατιστικά σε κάποιους από εμάς θα συμβούν, γι’ αυτό καλό είναι να είμαστε ενημερωμένοι και προετοιμασμένοι για κάθε ενδεχόμενο. Και οι ιδιοκτήτες των ψηφιακών δεδομένων αλλά και αυτοί που θα ενεργήσουν στη θέση τους, για να αποφευχθούν προβλήματα, παρεξηγήσεις και απώλειες.