Υβριδική εκπαίδευση
Τα τελευταία χρόνια και λόγω της πανδημίας Covid, οι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα γνωρίζουν ότι υπάρχουν και άλλα μοντέλα εκπαίδευσης εκτός από το παραδοσιακό, όχι μόνο θεωρητικά, αλλά και στην πράξη, χρησιμοποιώντας κυρίως το μοντέλο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είτε λόγω της μακρόχρονης καραντίνας είτε λόγω διακοπής μαθημάτων ξεχωριστών τμημάτων, όταν εμφανίζονταν κρούσματα νόσησης σε μαθητές η εκπαιδευτικούς. Φέτος, από όσο γνωρίζουμε, έχει παρθεί απόφαση να μην κλείνουν εύκολα σχολεία και τμήματα, απλώς όσοι νοσούν ή είναι φορείς θα παραμένουν στα σπίτια τους, ενώ τα μαθήματα θα συνεχίζονται κανονικά δια ζώσης.
Για αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει ένα καταλληλότερο μοντέλο εκπαίδευσης η Υβριδική εκπαίδευση (Hybrid Learning), στο οποίο μερικοί μαθητές παρακολουθούν το μάθημα με φυσική παρουσία στην τάξη, ενώ άλλοι συμμετέχουν από το σπίτι τους με τις συσκευές τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα υβριδικά μαθήματα περιλαμβάνουν και στοιχεία ασύγχρονης μάθησης, όπως διαδικτυακές παρουσιάσεις και ασκήσεις, βίντεο, εικόνες, κ.α. Οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν απομακρυσμένους και τοπικούς μαθητές ταυτόχρονα, χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως:
- Λογισμικά τηλεδιάσκεψης, όπως το Webex ή το Zoom.
- Κάμερα και μικρόφωνο για καταγραφή της διδασκαλίας.
- Προτζέκτορα ή τηλεόραση μεγάλης οθόνης συνδεδεμένα με τον υπολογιστή, για εμφάνιση των απόντων μαθητών και των παρουσιάσεων εργασιών τους.
- Γρήγορο ίντερνετ για αμφίδρομη μετάδοση εικόνας, ήχου και άλλων δεδομένων.
- Πλατφόρμες στο ίντερνετ για δημιουργία ασκήσεων και δραστηριοτήτων.
Πλεονεκτήματα της Υβριδικής εκπαίδευσης
- Επιτρέπει στους μαθητές που δεν είναι σε θέση να παρακολουθήσουν τα μαθήματα στην τάξη, να εργάζονται και να μαθαίνουν από το σπίτι.
- Οι μαθητές που απουσιάζουν δε χάνουν την επαφή με το σχολικό περιβάλλον και τους συμμαθητές τους, κατά το διάστημα της απουσίας τους.
- Ευνοούνται η αυτοδιαχείριση, η κριτική ανάλυση, η διαχείριση χρόνου, η ανεξάρτητη έρευνα και μάθηση.
- Δίνεται η δυνατότητα καταγραφής της διδασκαλίας, για μετέπειτα χρήση από όλους τους μαθητές.
Μειονεκτήματα της Υβριδικής εκπαίδευσης
- Οι μαθητές που είναι στο σπίτι κουράζονται γρηγορότερα και περισσότερο, λόγω της προσήλωσης του βλέμματος σε μικρή οθόνη και της έλλειψης σωστού φυσικού ήχου.
- Για τους παραπάνω λόγους απαιτούνται ευελιξία και προσαρμογές στο πρόγραμμα, το οποίο θα διαφοροποιείται από το κανονικό πρόγραμμα και ωράριο του σχολείου.
- Όλοι οι μαθητές δεν αισθάνονται ότι ανήκουν στην ίδια ομάδα.
- Απαιτείται περισσότερη προετοιμασία και δουλειά για τον εκπαιδευτικό.
- Αυξάνονται οι απαιτήσεις εξοπλισμού και ταχύτητας των ασύρματων δικτύων καθώς και διαχείρισης και υποστήριξης στο κάθε σχολείο.
Ως αποτέλεσμα της πανδημίας Covid-19, οι εκπαιδευτικοί έχουν συνειδητοποιήσει ότι απαιτούνται ετοιμότητα, ικανότητα, γνώσεις, ευελιξία, τόσο κατά την παρούσα κατάσταση, όσο και στο μέλλον. Ενώ η παραδοσιακή διδασκαλία θα παραμείνει βασικό μέρος της εκπαίδευσης στο άμεσο μέλλον παρουσιάζεται η ανάγκη να βρεθούν πολλαπλοί τρόποι ανταπόκρισης των εκπαιδευτικών και σε έκτακτες περιπτώσεις αλλά και σε καθημερινές διακοπές της εκπαίδευσης. Η υβριδική μάθηση, καθώς και άλλα μοντέλα, θα είναι μέρος της νέας πραγματικότητας της εκπαίδευσης, επιτρέποντας στους εκπαιδευτικούς να φτάσουν σε απομακρυσμένες περιοχές και στους μαθητές να παραμείνουν συνδεδεμένοι κατά τη διάρκεια μακρών απουσιών, εξοικειώνοντας τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους μαθητές με τις τελευταίες τεχνολογίες επικοινωνίας.