Τεχνητή Νοημοσύνη για μαθητές
Πολλά ακούγονται τελευταία για την Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence ή σύντομα A.I.) και τις εφαρμογές της σε πολλούς τομείς της επιστήμης και της κοινωνίας γενικότερα. Είναι γεγονός ότι με τη βοήθειά της παίρνουμε απαντήσεις η βρίσκουμε λύσεις σε θέματα που μας απασχολούν, με μεγαλύτερη ακρίβεια και ταχύτητα.
Οι περισσότεροι θα έχουν δει τις απίθανες φωτογραφίες που έχουν δημιουργηθεί με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης και που είναι τόσο αληθοφανείς πού πολύ δύσκολα ακόμα και ειδικοί να μπορούν να καταλάβουν ότι είναι κατασκευασμένες από πρόγραμμα.
Στο άρθρο μας Εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης αναφερθήκαμε στο πώς μπορεί ο καθένας να τις χρησιμοποιήσει για διαφόρων ειδών εργασίες.
Μπορεί άραγε η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει τους μαθητές του σχολείου πρακτικά στην καθημερινή εργασία τους στην τάξη ή γενικότερα στην προετοιμασία τους, αλλά και στις άλλες σχολικές δραστηριότητες; Αναφέρουμε παρακάτω μερικούς τρόπους χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης που έγιναν από μαθητές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Τις ερωτήσεις που έγιναν και τις απαντήσεις που δόθηκαν. Χρησιμοποιήσαμε τις δύο πιο γνωστές εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης το ChatGPT και το Bard της Google. Η πρώτη είναι η πιο γνωστή στο ευρύ κοινό η οποία τώρα πια θέλει εγγραφή, όχι μόνο με email αλλά και με τον αριθμό του κινητού, κάτι που πολλοί διστάζουν να το δώσουν. Το Bard της Google μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατευθείαν από τους περισσότερους μία που θα είναι εγγεγραμμένοι στις υπηρεσίες της Google (gmail, youTube, android, κ.α.)
Σχολικές δραστηριότητες
ΕΡΩΤΗΣΗ: Θέλω να γράψω πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του ποιητή Κωνσταντίνου Καβάφη (περίπου 1 σελίδα):
ΑΠΑΝΤΗΣΗ Bard: Ο Κωνσταντίνος Καβάφης: Βίος και έργο
Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου στις 29 Απριλίου 1863. Ήταν ο δεύτερος γιος του Πέτρου Καβάφη, ενός έμπορου βαμβακιού, και της Ελένης Δούκα-Καβάφη. Η οικογένειά του είχε καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη, αλλά εγκαταστάθηκε στην Αλεξάνδρεια στις αρχές του 19ου αιώνα.
Ο Καβάφης σπούδασε στο Ελληνικό Σχολείο της Αλεξάνδρειας και στο Γυμνάσιο της Αλεξάνδρειας. Μετά την αποφοίτησή του, εργάστηκε ως δημοσιογράφος, μεσίτης και υπάλληλος στο Γραφείο Αρδεύσεων. Ωστόσο, η κύρια ενασχόλησή του ήταν η ποίηση.
Ο Καβάφης άρχισε να γράφει ποίηση από νεαρή ηλικία. Τα πρώτα του ποιήματα δημοσιεύτηκαν σε εφημερίδες και περιοδικά της Αλεξάνδρειας. Το 1904, δημοσίευσε την πρώτη του συλλογή ποιημάτων, με τίτλο Στίχοι. Η συλλογή αυτή γνώρισε μεγάλη επιτυχία και έφερε τον Καβάφη στο προσκήνιο της ελληνικής ποίησης.
Στη συνέχεια, ο Καβάφης δημοσίευσε άλλες πέντε συλλογές ποιημάτων: Ποιήματα (1911), Ιαμβικοί και Ανάπαιστοι (1924), Ποιήματα (1924-1931) (1935), Ποιήματα (1931-1932) (1933) και Ποιήματα (1933-1935) (1936).
Τα ποιήματα του Καβάφη είναι μικρά σε μέγεθος, αλλά χαρακτηρίζονται από την πυκνή τους γραφή και την έντονη νοηματική τους πυκνότητα. Ο Καβάφης έγραψε για ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως η ιστορία, η πολιτική, η τέχνη και η αγάπη. Ωστόσο, ένα από τα βασικά θέματα της ποίησής του είναι η ανθρώπινη ματαίωση.
Ο Καβάφης πέθανε στην Αλεξάνδρεια στις 29 Απριλίου 1933, την ίδια μέρα με τη γέννησή του. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ποιητές της σύγχρονης εποχής και το έργο του έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες.
Μερικά από τα πιο γνωστά ποιήματα του Καβάφη είναι: Οδυσσέας, Ιθάκη, Μια νύχτα στην Αλεξάνδρεια, Η πόλις, κ.α.
Τα ποιήματα του Καβάφη έχουν ερμηνευτεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Ορισμένοι θεωρούν ότι ο Καβάφης ήταν ένας μελαγχολικός ποιητής που έγραφε για την ανθρώπινη μοναξιά και την ματαίωση. Άλλοι πιστεύουν ότι ήταν ένας ποιητής της ελπίδας που έγραφε για την ανθρώπινη δύναμη και την ικανότητα για αυτοδημιουργία.Όποια και αν είναι η ερμηνεία, τα ποιήματα του Καβάφη είναι πάντα επίκαιρα και συγκινητικά. Μας μιλούν για την ανθρώπινη φύση και τις ανθρώπινες εμπειρίες με έναν τρόπο που είναι ταυτόχρονα βαθύς και απλός.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πρότεινέ μου 2 πρωτότυπα μέρη στην Ελλάδα για να πάμε πενθήμερη εκδρομή σε ένα από αυτά με την Γ’ Λυκείου. Κάνε και το πρόγραμμα επισκέψεων και δραστηριοτήτων για κάθε μία από αυτές.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ Bard: 2 πρωτότυπα μέρη στην Ελλάδα για πενθήμερη εκδρομή με τη Γ Λυκείου
Ήπειρος: Ορεινά τοπία, παραδοσιακά χωριά και αρχαία μνημεία
Η Ήπειρος είναι μια πανέμορφη και ορεινή περιοχή της Ελλάδας, με πλούσια ιστορία και πολιτισμό. Είναι ιδανική για πεζοπορία, ορειβασία, ράφτινγκ και άλλες δραστηριότητες στη φύση. Επιπλέον, διαθέτει πολλά παραδοσιακά χωριά με γραφικά σοκάκια, πέτρινα σπίτια και εκκλησίες.
Πρόγραμμα εκδρομής
Ημέρα 1: Άφιξη στην Ιωάννινα, ξενάγηση στην πόλη, επίσκεψη στο Κάστρο, στο Μουσείο Αργυροτεχνίας και στο Μουσείο Αλή Πασά.
Ημέρα 2: Εκδρομή στο Ζαγόρι, πεζοπορία στα Ζαγοροχώρια, επίσκεψη στο Μέτσοβο, το Μονοδένδρι και την Αρίστη.
Ημέρα 3: Εκδρομή στα Τζουμέρκα, πεζοπορία στα Τζουμέρκα, επίσκεψη στο χωριό Άγιος Νικόλαος.
Ημέρα 4: Εκδρομή στο Πάπιγκο, πεζοπορία στο Πάπιγκο, επίσκεψη στο χωριό Βίκος.
Ημέρα 5: Αναχώρηση από την Ιωάννινα.
Κύθηρα: Νησί των ανέμων και της ομορφιάς
Τα Κύθηρα είναι ένα πανέμορφο νησί του Ιονίου Πελάγους, γνωστό για την πλούσια βλάστηση, τα κρυστάλλινα νερά και τις όμορφες παραλίες. Είναι ιδανικό για κολύμπι, ιστιοπλοΐα, καταδύσεις και άλλες δραστηριότητες στη θάλασσα. Επιπλέον, διαθέτει πολλά γραφικά χωριά με παραδοσιακή αρχιτεκτονική.
Πρόγραμμα εκδρομής
Ημέρα 1: Άφιξη στα Κύθηρα, ξενάγηση στην πόλη της Χώρας, επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κυθήρων και στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης.
Ημέρα 2: Εκδρομή στα Λουτρά, μπάνιο στις παραλίες της Αγίας Πελαγίας, του Καραβοστάση και της Αγίας Κυριακής.
Ημέρα 3: Εκδρομή στο Φισκάρδο, μπάνιο στις παραλίες του Φισκάρδου και της Κολώνας.
Ημέρα 4: Εκδρομή στα Μάλια, μπάνιο στις παραλίες των Μαλιών και της Αγίας Πελαγίας.
Ημέρα 5: Αναχώρηση από τα Κύθηρα.
Φυσικά, η επιλογή του τελικού προορισμού εξαρτάται από τα ενδιαφέροντα των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Ασκήσεις Μαθημάτων
ΕΡΩΤΗΣΗ (από Βιβλίο Γλωσσικές ασκήσεις για το γενικό λύκειο): Βρες πρώτα τη σημασία και μετά την ετυμολογία των λέξεων:
1. δοκησίσοφος 2. χρησιμοθηρία 3. δημοσκόπηση 4. εθνεγερσία 5. σφυρήλατος 6. δωροληψία 7. κληροδοτώ 8. απόκλιση 9. επίκληση 10. εγκλιματίζομαι 11. εγκληματώ
ΑΠΑΝΤΗΣΗ Bard: **1. ** δοκησίσοφος = αυτός που θεωρεί τον εαυτό του σοφό, χωρίς να έχει πραγματική σοφία. Ετυμολογία: δοκή: γνώμη, πεποίθηση σοφία: γνώση και φρόνηση
**2. ** χρησιμοθηρία = η επιδίωξη της ωφέλειας, ακόμα και με ηθικά αμφισβητήσιμες μεθόδους. Ετυμολογία: χρησιμό: ωφέλιμο -θηρία: από το ρήμα θηρώ, που σημαίνει καταδιώκω, κυνηγώ
**3. ** δημοσκόπηση = έρευνα που διεξάγεται στην κοινή γνώμη για να καταγραφεί η γνώμη της για ένα συγκεκριμένο θέμα Ετυμολογία: δημο-: από το ουσιαστικό δημός, που σημαίνει λαός σκόπηση: από το ρήμα σκοπώ, που σημαίνει κοιτάζω, παρατηρώ
**4. ** εθνεγερσία = η εξέγερση ενός έθνους εναντίον κατακτητή ή τυράννου. Ετυμολογία: εθνος: λαός, έθνος -εγερσία: από το ρήμα εγείρω, που σημαίνει σηκώνω, σηκώνομαι
…………………………….
Σημείωση: Η υπάρχουσα ερώτηση είναι η «Οι λέξεις που ακολουθούν είναι σύνθετες. Να βρείτε πρώτα τα συνθετικά τους και στη συνέχεια τη σημασία τους.» Σ’ αυτή τη μορφή δεν έγινε κατανοητή από την Τ.Ν. γι’ αυτό απλοποιήθηκε.
ΕΡΩΤΗΣΗ (από Βιβλίο Μαθηματικών Στ’ Δημοτικού): Πόσα ρέστα θα πάρω από 25 €, αν πληρώσω 3 εισιτήρια στον κινηματογράφο, το καθένα από τα οποία κοστίζει 7,20 €;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ChatGPT: Για να υπολογίσεις πόσα ρέστα θα πάρεις από 25 €, πρέπει να αφαιρέσεις το συνολικό κόστος των εισιτηρίων από το ποσό που δίνεις. Το συνολικό κόστος των εισιτηρίων είναι 3 * 7,20 € = 21,60 €. Έτσι, αφαιρώντας αυτό το ποσό από τα 25 €, παίρνεις 25 € – 21,60 € = 3,40 € ρέστα.
ΕΡΩΤΗΣΗ (από Βιβλίο Βιολογίας Β’ Γυμνασίου): Να εξηγήσετε γιατί είναι σκόπιμο, μετά από έναν τραυματισμό του δέρματος, αφού καθαρίσουμε την πληγή, να την καλύψουμε και να μην την αφήσουμε εκτεθειμένη.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ Bard: Η κάλυψη της πληγής μετά από έναν τραυματισμό του δέρματος είναι σημαντική για διάφορους λόγους:
Προστασία από βακτήρια και άλλα μικρόβια: Όταν μια πληγή εκτεθεί στον αέρα, είναι πιο πιθανό να μολυνθεί από βακτήρια και άλλα μικρόβια. Η κάλυψη της πληγής με ένα επίθεμα ή ένα βαμβάκι βοηθά στην προστασία της από τη μόλυνση.
Προστασία από ερεθισμούς: Η υγρασία και η τριβή μπορούν να ερεθίσουν μια πληγή και να καθυστερήσουν την επούλωσή της. Η κάλυψη της πληγής βοηθά στην προστασία της από αυτούς τους παράγοντες.
Προστασία από τραυματισμούς: Μια εκτεθειμένη πληγή είναι πιο ευάλωτη σε περαιτέρω τραυματισμούς. Η κάλυψη της πληγής βοηθά στην προστασία της από περαιτέρω τραυματισμούς, οι οποίοι μπορεί να καθυστερήσουν την επούλωσή της και να αυξήσουν τον κίνδυνο μόλυνσης.
Επιπλέον, η κάλυψη της πληγής μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση του πόνου και του κνησμού.
Σε περίπτωση σοβαρής πληγής, είναι σημαντικό να αναζητήσουμε ιατρική βοήθεια.
Γενικά ερωτήματα
ΕΡΩΤΗΣΗ: Η συμμαθήτριά μου με κοροϊδεύει επειδή είμαι λίγο παχύς. Τι να κάνω;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ChatGPT: Είναι άσχημο που η συμμαθήτριά σου σε κοροϊδεύει επειδή είσαι λίγο παχύς. Δεν είναι δίκαιο να σε κριτικάρει για την εμφάνισή σου, ειδικά αν δεν έχεις κάνει κάτι για να την προκαλέσεις.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να μιλήσεις σε έναν ενήλικα που εμπιστεύεσαι, όπως τους γονείς σου, έναν δάσκαλο ή έναν άλλο ενήλικα που είναι σημαντικός για εσένα. Μπορεί να σε βοηθήσουν να αντιμετωπίσεις την κατάσταση και να προστατευτείς από περαιτέρω εκφοβισμό.
Μπορείς επίσης να προσπαθήσεις να μιλήσεις απευθείας στη συμμαθήτριά σου. Πες της ότι δεν είναι ωραίο να σε κοροϊδεύει για την εμφάνισή σου και ότι σε κάνει να νιώθεις άσχημα. Αν δεν σταματήσει, μπορείς να της πεις ότι θα μιλήσεις σε έναν ενήλικα.
Είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι δεν είσαι μόνος. Πολλοί άνθρωποι έχουν υπάρξει θύματα εκφοβισμού και υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις για να αντιμετωπίσεις την κατάσταση. Μην αφήνεις κανέναν να σε κάνει να νιώθεις άσχημα για τον εαυτό σου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ο καθηγητής δεν με έβαλε στο ίδιο θρανίο με το φίλο μου, αλλά με έναν άλλο μαθητή που δεν τον συμπαθώ. Τι να κάνω;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ Bard: Καταλαβαίνω ότι μπορεί να είναι απογοητευτικό να μην σε βάλει ο καθηγητής στο ίδιο θρανίο με τον φίλο σου. Είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι ο καθηγητής έχει τους δικούς του λόγους για να κάνει τις επιλογές του. Μπορεί να θέλει να χωρίσει την τάξη σε ομάδες με διαφορετικά επίπεδα δεξιοτήτων ή ενδιαφέροντα, ή μπορεί απλώς να θέλει να δώσει σε διαφορετικές ομάδες μαθητών την ευκαιρία να γνωριστούν μεταξύ τους.
Εάν δεν συμπαθείς τον μαθητή που σε έβαλε ο καθηγητής στο ίδιο θρανίο, είναι σημαντικό να προσπαθήσεις να είσαι ανοιχτόμυαλος και να του δώσεις μια ευκαιρία. Μπορεί να διαπιστώσεις ότι δεν είναι τόσο κακός όσο νομίζεις. Ίσως μπορείτε να βρείτε κοινά ενδιαφέροντα ή δραστηριότητες για να κάνετε μαζί.
Εδώ είναι μερικές συμβουλές για το πώς να συνδεθείς με έναν μαθητή που δεν συμπαθείς:
Προσπάθησε να μάθεις περισσότερα για αυτόν. Ρώτα του ερωτήσεις για τον εαυτό του, τα ενδιαφέροντά του και την οικογένειά του. Να είσαι ευγενικός και συμπονετικός. Προσπάθησε να δεις τα πράγματα από την οπτική του γωνία. Δείξε ενδιαφέρον για αυτό που λέει. Άκουσε προσεκτικά και ρωτά ερωτήσεις για να δείξεις ότι ενδιαφέρεσαι για αυτό που λέει. Προσπάθησε να βρεις κοινά ενδιαφέροντα. Μπορεί να διαπιστώσετε ότι έχετε περισσότερα κοινά από ό,τι νομίζετε.
Εάν προσπαθείς πραγματικά να συνδεθείς με τον μαθητή, αλλά εξακολουθεί να σου είναι δύσκολο, μπορείς να μιλήσεις με τον καθηγητή σου. Μπορεί να μπορεί να σε βοηθήσει να βρεις τρόπους να έρθεις σε επαφή μαζί του.
Είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι δεν χρειάζεται να είσαι φίλος με όλους στην τάξη σου. Ωστόσο, είναι σημαντικό να είσαι ευγενικός και συμπονετικός με όλους, ακόμα κι αν δεν τους συμπαθείς.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είμαι μαθητής Λυκείου. Είμαι εσωστρεφής και μου αρέσει να είμαι δημιουργικός αλλά με το μυαλό μου. Ποια κατεύθυνση να ακολουθήσω και να σπουδάσω που να έχει προοπτικές για το μέλλον;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ChatGPT: Ως εσωστρεφής με πάθος για δημιουργικότητα, υπάρχουν πολλές κατευθύνσεις που μπορείς να εξετάσεις για τις σπουδές σου. Εδώ είναι μερικές προτάσεις που μπορεί να σε ενδιαφέρουν:
1. Τέχνη και σχεδίαση: Μπορείς να εξετάσεις κατευθύνσεις όπως καλές τέχνες, σχεδίαση γραφικών, αρχιτεκτονική, μόδα ή ακόμη και αναπαραγωγή φωτογραφίας.
2. Λογοτεχνία και γλώσσες: Αν είσαι εσωστρεφής και έχεις πάθος για γραφή και γλώσσες, μπορείς να εξετάσεις σπουδές σε λογοτεχνία, δημοσιογραφία, μετάφραση ή γλωσσολογία.
3. Ψυχολογία: Αν ενδιαφέρεσαι για την ανθρώπινη φύση και την κατανόηση του ανθρώπινου μυαλού, μπορείς να εξετάσεις σπουδές σε ψυχολογία.
4. Τεχνολογία και προγραμματισμός: Αν θέλεις να συνδυάσεις τη δημιουργικότητα με την τεχνολογία, μπορείς να εξετάσεις σπουδές σε προγραμματισμό, σχεδιασμό ιστοσελίδων ή ακόμη και τεχνητή νοημοσύνη.
Αυτές είναι μόνο μερικές ιδέες και υπάρχουν πολλές ακόμη κατευθύνσεις που μπορείς να εξετάσεις. Σημαντικό είναι να επιλέξεις κάτι που σε ενδιαφέρει και σε εκφράζει, καθώς αυτό θα σε καθοδηγήσει σε μια επιτυχημένη και ικανοποιητική καριέρα στο μέλλον.
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) είναι μια προσομοίωση της ανθρώπινης νοημοσύνης από μηχανήματα (υπολογιστές) που είναι προγραμματισμένα να μαθαίνουν, χρησιμοποιώντας τον πλούτο της ανθρώπινης γνώσης που βρίσκεται στο διαδίκτυο, να σκέφτονται συνδυάζοντας αυτές τις γνώσεις και να απαντούν σε ερωτήματα ή να επιλύουν προβλήματα ανταποκρινόμενοι σαν άνθρωποι. Όλα αυτά σε φυσική γλώσσα με ξεκάθαρες, σωστά διατυπωμένες απαντήσεις. Έτσι μπορεί να βοηθήσει σε σημαντικό βαθμό κάθε μαθητή σε όλα τα θέματα που τον απασχολούν είτε έχουν σχέση με το σχολείο είτε γενικότερα με τη ζωή του.