Πίνακας – Απλός ή διαδραστικός;

Δεν υπάρχει εκπαιδευτικός που δεν μπορεί να μεταδώσει στους μαθητές γνώσεις (ή να τους καθοδηγήσει στην ανακάλυψή τους), χρησιμοποιώντας μόνο τα βασικά εργαλεία της τάξης, εδώ και αιώνες. Τον πίνακα με την κιμωλία ή το μαρκαδόρο και το βιβλίο. Κατά καιρούς και παράλληλα με την εξέλιξη της τεχνολογίας εμφανίστηκαν πρόσθετα εργαλεία, ενισχυτικά των προηγουμένων, όπως οι χάρτες διαφόρων ειδών, το φωτοτυπικό, ο υπολογιστής, κ.α. Τα παραδοσιακά όμως εργαλεία διατηρούν ακόμα αρκετά πλεονεκτήματα, όπως:

  • Ευκολία στη χρήση. Γνωστή τεχνολογία απ’ όλους. Δεν απαιτεί πρόσθετη εκπαίδευση ή εξοπλισμό (εκτός από κιμωλία ή μαρκαδόρους.)
  • Μηδενικός κίνδυνος. Δεν υπάρχει φόβος ζημιάς ή κλοπής.
  • Αξιοπιστία: τα μαθήματα δεν διακόπτονται ποτέ από διακοπές ρεύματος, ίντερνετ ή σφάλματα συστήματος.

Παρ’ όλα αυτά η κοινωνία, η τεχνολογία και η εκπαίδευση προχωρούν και οι περισσότεροι έχουν μάθει να  εκμεταλλεύονται τα νέα μέσα που προσφέρονται εδώ και αρκετά χρόνια, όπως ο υπολογιστής με δυνατότητα προβολής της οθόνης του, όταν είναι συνδεδεμένος με τον προτζέκτορα. Υπάρχουν αρκετά πλεονεκτήματα και σ’ αυτή την εξέλιξη:

  • Ευκολότερη προσέλκυση προσοχής.
  • «Όλα σε ένα» εποπτικό μέσο.
  • Εμφάνιση βιβλίων στον πίνακα με δυνατότητες υπογραμμίσεων, σημειώσεων, λύσης ασκήσεων και φυσικά αποθήκευσης και επαναφοράς τους κ.α. Επεξεργασία pdf αρχείων στον υπολογιστή
  • Εύκολη ενσωμάτωση πολυμέσων στη διδασκαλία (εικόνων, βίντεο).
  • Προβολή παρουσιάσεων powerpoint για τα μαθήματα ή για εκδηλώσεις.
  • Δυνατότητες μεγέθυνσης – σμίκρυνσης (π.χ. χάρτες, ανθρώπινο σώμα).
  • Δυνατότητα να γράφουμε με το χέρι μέσω γραφίδας συνδεδεμένης με τον υπολογιστή. Ψηφιακές γραφίδες σχεδίασης

Τα τελευταία χρόνια έχει παρουσιαστεί μια βελτίωση αυτής της μορφής προβολής, αρκετά γνωστή πια, ο διαδραστικός πίνακας (οθόνη ευαίσθητη στην αφή που είναι συνδεδεμένη με τον υπολογιστή, πάνω στην οποία προβάλλεται η οθόνη του υπολογιστή μέσω του προτζέκτορα). Χρησιμοποιώντας τα δάχτυλά μας σαν ποντίκι, το λογισμικό μας επιτρέπει να αγγίζουμε και να αλληλεπιδρούμε με τον υπολογιστή, π.χ. να γράφουμε, να σχεδιάζουμε, να κάνουμε κλικ, να σέρνουμε αντικείμενα, κ.α.

Εδώ, εκτός από όλα τα παραπάνω πλεονεκτήματα που αναφέρθηκαν, για την προβολή της οθόνης του υπολογιστή με τον προτζέκτορα σε απλή οθόνη, έχουμε επί πλέον:

  • Έλεγχο του υπολογιστή και οποιασδήποτε εφαρμογής του μέσω του οθόνης. Δεν χρειάζεται ο εκπαιδευτικός να πηγαινοέρχεται μεταξύ υπολογιστή και πίνακα παρουσίασης.
  • Δυνατότητα ταυτόχρονης εργασίας στον διαδραστικό πίνακα από περισσότερους του ενός μαθητές (multi-touch).
  • Πολλά εξειδικευμένα εργαλεία παρουσίασης και δημιουργίας μαθημάτων και ασκήσεων, όπως όργανα Μαθηματικών (γεωμετρικά σχήματα, χάρακας, μοιρογνωμόνιο, διαβήτης), Φυσικής, Χημείας, Μουσικής (όργανα, πεντάγραμμο), κ.α.

Όπως καταλαβαίνουμε, ο διαδραστικός πίνακας συγκεντρώνει πολλά πλεονεκτήματα, μια που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σαν πίνακας για να γράφουμε απλώς με μαρκαδόρους, και σαν σκέτη οθόνη προβολής του υπολογιστή μέσω του προτζέκτορα, αλλά και σαν διαδραστικός με τη χρήση των ειδικών εφαρμογών και της οθόνης αφής του. Οι τιμές είναι αρκετά λογικές, αρχίζοντας από τα 500€ περίπου, οπότε με 1500€ μπορούμε να δημιουργήσουμε μια σύνθεση υπολογιστή – προτζέκτορα – διαδραστικού για μια βασική εκπαιδευτική εργασία.

Γεγονός είναι, ότι ο διαδραστικός πίνακας δεν δημιουργεί πια τόση  εντύπωση στους μαθητές, όσο τα πρώτα χρόνια που παρουσιάστηκε, μια που οι περισσότεροι διαθέτουν τάμπλετ και κινητά με οθόνες αφής και με πολύ πιο εντυπωσιακές εφαρμογές και παιχνίδια και ταχύτερη απόκριση στις εντολές.

Στο πολύ κοντινό μέλλον, οι διαδραστικοί πίνακες θα χάνουν συνεχώς έδαφος, καθώς έχουν ήδη κυκλοφορήσει και γίνονται όλο και φθηνότερες, διαδραστικές γιγάντιες οθόνες (Interactive Flat Panel), δηλαδή τηλεοράσεις με οθόνες αφής ή αλλιώς τεράστια τάμπλετ, οι οποίες έχουν εξελιγμένες δυνατότητες και δεν χρειάζονται βέβαια και προτζέκτορα, για την προβολή.

Βαρύτερη σημασία από όλα όμως, έχει το πρωτότυπο και ενδιαφέρον περιεχόμενο, καθώς και ο ζωντανός και άμεσος τρόπος παρουσίασης και διδασκαλίας. Στα άρθρα μας Τι είναι οι εκπαιδευτικές εφαρμογές eLearning και Προγράμματα δημιουργίας εκπαιδευτικών εφαρμογών eLearning, αναφερόμαστε στον τρόπο δημιουργίας διαδραστικών ασκήσεων και γενικότερα εκπαιδευτικών εφαρμογών.


Δείτε ακόμα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.