TechTeacher

Τεχνολογία με απλά λόγια για δασκάλους και άλλους

Επικαιρότητα

Κινητό στο σχολείο

Σύμφωνα με την 137003/Δ1/25-08-2016/ΥΠΠΕΘ, «οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου», καθώς και «οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου εντός του σχολικού χώρου». Η εκπαιδευτική ηγεσία θεωρεί και με το δίκιο της βέβαια, ότι τα κινητά δε χρησιμοποιούνται από τους μαθητές για τίποτα άλλο παρά για εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης και για λήψεις «ενοχλητικών» ή και άσεμνων φωτογραφιών και βίντεο. Η ίδια εσφαλμένη εντύπωση κυριαρχεί και στην κοινωνία σε γονείς, εκπαιδευτικούς και όχι μόνο.



Αυτό ισχύει, γιατί κανείς δεν τους ενημέρωσε για τις πολλές δυνατότητες που έχουν οι σημερινές φορητές συσκευές, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν πολυεργαλεία για πάμπολλες εκπαιδευτικές ή και επιστημονικές χρήσεις όπως:

Φωτογραφήσεις σε εργασίες, πρότζεκτς

Πολλές φορές οι μαθητές αναλαμβάνουν διάφορα  πρότζεκτς κατά τη διάρκεια των οποίων διοργανώνονται επισκέψεις σε μουσεία, εργοστάσια, ιστορικούς και άλλους χώρους. Οι φωτογραφίες είναι χρήσιμες είτε για τα τελικά παραγόμενα των εργασιών είτε για τη σχολική εφημερίδα ή ιστοσελίδα είτε και για τα προσωπικά αρχεία όλων. Μπορούν επίσης να φωτογραφίζουν τον πίνακα με την παράδοση του μαθήματος ή τη λύση ασκήσεων για να ανατρέχουν κατά τη μελέτη τους.

Καλό θα ήταν να γίνει μια ομιλία πριν, από κάποιο φωτογράφο για τις βασικές αρχές της σωστής φωτογράφησης και εννοείται ότι θα έχει συζητηθεί με τους μαθητές η σωστή και υπεύθυνη χρήση του κινητού κατά την εκπαιδευτική δραστηριότητα.

Εργασίες με μορφή βίντεο

Τα ίδια με τα παραπάνω ισχύουν και για τα βίντεο.

Επί πλέον υπάρχει τελευταία η τάση, οι εργασίες και οι αναφορές και εκθέσεις να γίνονται όχι πια μόνο γραπτά αλλά και με τη μορφή βίντεο. Για να δημιουργηθεί ένα τέτοιο βίντεο για ένα θέμα, θα πρέπει ο μαθητής ή η ομάδα να έχει βρει στοιχεία, να τα έχει οργανώσει,  να τα παρουσιάσει με σωστό και κατανοητό τρόπο, χρησιμοποιώντας εφαρμογές για κινητά ή υπολογιστές, κάτι που σημαίνει ότι θα έχει κατακτήσει τη γνώση που απαιτείται.

Αριθμομηχανή

Από την εμφάνιση των κινητών η εφαρμογή αριθμομηχανής ήταν διαθέσιμη για τις βασικές πράξεις, αλλά και για ανώτερου επιπέδου μαθηματικά (τριγωνομετρία, ρίζες, λογαρίθμους, κ.α.). Τα πρόσθετα πλήκτρα εμφανίζονται αν γυρίσουμε το κινητό οριζόντια.

Όργανο μετρήσεων

Τα ίδια με τα προηγούμενα ισχύουν και για το ρολόι και χρονόμετρο. Αρκετά έχουν και δυνατότητες που συναντώνται σε επαγγελματικά όπως αντίστροφη μέτρηση, χρόνους ξεχωριστών γύρων κ.α. Εκτός από τις προφανείς χρήσης σε γυμναστική και αθλήματα, μπορούν ακόμα να χρησιμοποιηθούν σε πειράματα φυσικής, μαθηματικά, παιχνίδια… Δείτε εδώ κι εδώ μια εφαρμογή που επιτρέπει πειράματα στη φυσική, τη χημεία και τη βιολογία, διδάσκοντας τις βασικές αρχές αυτών των επιστημών.

Υπάρχουν εφαρμογές που μετράνε επιπλέον ένταση ήχων, καρδιακούς παλμούς, ταχύτητες, γωνίες και πολλά άλλα.

Πυξίδα

Εκτός από τα γνωστά σε όλους Google Maps και Earth, υπάρχουν πολλές εφαρμογές πυξίδας, γεωγραφικών συντεταγμένων και χαρτών, οι οποίες χρησιμεύουν κυρίως στο μάθημα της γεωγραφίας.

Καταγραφή δεδομένων

Οι μαθητές κρατούν σημειώσεις, καταγράφουν δεδομένα από πειράματα ή παρατηρήσεις που κάνουν, δημιουργούν λίστες για τις υποχρεώσεις τους ή για τα διαδοχικά βήματα εργασιών. Υπάρχουν ειδικές εφαρμογές για όλα αυτά, αν και με κάποια εφαρμογή Office για κινητά μπορούν να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες αυτού του είδους.

Φυσική Αγωγή

Όσο και αν φαίνεται παράξενο υπάρχουν εφαρμογές γυμναστικής όλων των ειδών, fitness όπως λέγονται στα αγγλικά, τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει ο γυμναστής, αλλά και οι μαθητές μόνοι τους την ώρα της Γυμναστικής. Μία πολύ χαρακτηριστική είναι το την οποία παρουσιάσαμε στο άρθρο μας

Καλλιτεχνικά

Για τις ώρες των Καλλιτεχνικών υπάρχουν πολλές εφαρμογές ζωγραφικής ή χρωματίσματος διαφόρων εικόνων, μουσικής εκπαίδευσης ή και δημιουργίας

Αναζήτηση πληροφοριών

Κατά τη διάρκεια μιας εργασίας χρειάζονται συχνά πληροφορίες όπως ζωή και έργο συγγραφέων, ορθογραφία, σημασία, ετυμολογία ή μετάφραση κάποιας  λέξης, χρονολογίες και άλλα ιστορικά στοιχεία, και πολλά άλλα που δεν υπάρχουν στα βιβλία. Αν υπάρχει και διαθέσιμο Wi-Fi στην τάξη η αναζήτηση πληροφοριών γίνεται πολύ εύκολα χωρίς να χρειάζεται η μεσολάβηση του εκπαιδευτικού. Το αντίστοιχο της παλιάς εγκυκλοπαίδειας και λεξικών.

Μελέτη εξάσκηση

Τα σχολικά βιβλία διατίθενται σε μορφή pdf και μπορούν να διαβάζονται σε φορητές συσκευές. Ακόμα μπορούν και οι εκπαιδευτικοί, αντί να διανέμουν φωτοτυπίες, να στέλνουν στα mails των μαθητών την περίληψη του μαθήματος ή τις εργασίες και ασκήσεις που αναθέτουν. Επί πλέον υπάρχουν και online πλατφόρμες για αυτή τη διαδικασία με πολλές δυνατότητες μελέτης, αναζήτησης, εξάσκησης, παρακολούθησης προόδου.

Εκπαιδευτικά παιχνίδια και για την εμπέδωση του μαθήματος

Για την εμπέδωση της ύλης υπάρχουν πλατφόρμες (Kahoot, Quizlet) όπου οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργήσουν online τεστ, τα οποία με τις αντίστοιχες εφαρμογές για κινητά που κυκλοφορούν μπορούν να κάνουν τη διαδικασία πολύ διασκεδαστική, μια που  συμπεριλαμβάνουν ανταγωνισμούς, βαθμολογίες, ομαδικά παιχνίδια, μουσικές, κ.α.

Η χρήση των κινητών στα σχολεία δεν περιορίζεται από τους  προαναφερόμενους τρόπους. Ο καθένας μπορεί να σκεφτεί κι άλλους ενδιαφέροντες, για να εμπλουτίσει την εκπαιδευτική διαδικασία, χρησιμοποιώντας τη σύγχρονη τεχνολογία.

kinito_sto_sholeio_1

Σ’ ένα τέτοιο θέμα δεν είναι δυνατόν να λείπει ο αντίλογος.  Κι αυτός είναι ότι τα κινητά αποσυντονίζουν και αποσπούν την προσοχή των μαθητών. Υπάρχουν έρευνες όπως του London School of Economics, που δείχνουν μικρή αύξηση επιδόσεων μετά την απαγόρευση των κινητών από σχολεία, ειδικά σε μαθητές με χαμηλότερη επίδοση. Η Γαλλία απαγόρεψε εντελώς τη χρήση τους από τον Σεπτέμβριο του 2018 σε όλες τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης χαρακτηρίζοντας το θέμα «ζήτημα δημόσιας υγείας».



Αυτά όμως γίνονται γιατί τα κινητά θεωρούνται σαν περισπασμοί κι όχι σαν εργαλεία συμπληρωματικά των σύγχρονων τρόπων μάθησης. Με την καθοδήγηση εκπαιδευτικών που θα αναδεικνύουν τις ενδιαφέρουσες αυτές χρήσεις,  και θα προσδίδουν επιπρόσθετη αξία στις συσκευές τους, δε θα είναι δύσκολο να πειστούν οι μαθητές να αντιμετωπίσουν πιο σοβαρά και υπεύθυνα τη διαδικασία της μάθησης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *